Popüler Yayınlar

9 Mart 2012 Cuma

şeyler ve insanlar



                                           Şeyler ve insanlar
İnsan tüm varolanlar arasında her zamn degerli nitelikleri kendinde barındırmıştır kendinde var olan bu niteliklere yine kendi anlam yüklemiştir yüklenen bu anlamlar gerek içinde bulundugu zamna gerekse içinde yasadıgı bölgeye göre deger kazamnmıştır  daha özelle indirecek olursak insandan insana bile anlamlar degişmiştir bazı tolumların siddetle karsı çıktıgı normları  farklı toplumlarda şiddetle savunmuştur beklide bu yuzdendir  yuzyıllardır suyren savasların nedeni
İnsanlar asasındakı farklılık anne karnına düştügü gün baslar her nekadar unlu  fi,llozaof Jpaul Sartre
Var oluş felsefesdinde “ var oluluş ozden once gelir “ desede  yanı insan once var olur daha sonra
Kendi seçimleri  ile kendisini kendi tercihlerine göre var eder oysaki insanın seçimleri ile kendini var etmesi  cok sınırlıdır hayatında i
İnsanın dunyaya gelmesi  bile kendi tercıhi degildir aslında dünyaya geldigi  aileyi kendisi secmez bunun yanı sıra konuştugu dilini dinini yaşam tarzının kısacası insanı var eden etnik ve kürtürel özelliklerin hiçbirinde kendi tercihleri söz konusu  degildir
İnsanlar birbirinden farklı kürtüllerle  yetişsede düntyanın hemen hemen her  bölgesinde kendi, normlrınıu dayattı ve bireyleri bu  normlara tabii tuttu kendisi gibi olmayan tüm insanlşara  kapılarını sonuna kadar kapattı kapoatmak yetmezmiş gibi birde bu kapıyı amcama üğzere kapıya kilit vıurdu  çünkü topluma göre en  iyi din ve en iyi degerler kendi sahip oldukları idi  ve asıl olan hep kendi inandıkları idi kendisine benzemiyeni ikinci sınıf  hatta üçüncü sınıf insanm olarak gördü kendine benzeyenleri aradı hep etrafında ve tüm ilişkilerinide bu ölçüde kurdu kendisine  benzemek  ve aykırılıklara hiç bir5 tahammül göstermedi   zaten gösteremezdi de  çünkü  çünkü kendisine en yakın olan anne ve babasında böyle görmüştü
  nerede ise  insanların buyuk bır  cogunlugu  ezber degerleri üzerinde hayatını idame ettirir hatta bu ayrımcılıgı cinsiyet üzerindende devam ettirmiştir  kadın ve erkek arasında da  kadını ayrımcılıgas ve siddete maruz bırakmı8ştır
 İlker kominal dönemde kadın ve erkek arsında cinsiyete dayalı bir ayrım yoktu kadında  erkek gibi hayatını devam ettimek için doga sartları ile mücadele halindeydi ne zamn ki  yerleşik  tarım m toplumuna geçildi kadında  üğcretsi,z aile işçiligi sıttsüne getirildi  kadında fiziksel gücünü ve mücadele3ci ruhunu kaydetti onun  tek mücadelesi  giderek güçsüzlesen   kadına bunu  doganın  ve hayatın gerçegi olarak kabul ettirdiler kadın  kendi kız çocuklarınıda bu sekilde yetiştirerek zaten topluymda kjadına yönelik var olan ayrımcılıgı mesru gördü
  Dünyanın her yerinde toplumlarda ayrımcılıga tabii olan insanlar  var güçlü olan toplumda kendisinden zayıf olanı  görüğyor güçlü olantoplumda kendisnden zayıf olanı gördügünde  güç egosunu tatmişn etmek isteyecek geçmişe belki o gülcü tarafındada  olmuştur ama   hiç kabullenmeytecektir 
  doyurulmayan  isteklerle tatmişnsizlik  toplumları ülekleri her zamn savasır hale getirmiştir ve hem ülkemizdede ve diger devletlerdede  büyük  bütçeyi  sevasa ve silahlar yatırmışlardır  insansız savas ucaklrı  ile övünüyorlar ve ne keder  donanımlı  olduklarını anlatıyor haber bültemleri tüm kanallarda  oysaki anlatmadıklkarı ve görmezden geldi,kleri noktya bu araçlkarın amacı insanlara toplu sekilde öldürmek degilmi araçları amaç haline getirerk   bu silahlşarı nasılda sevimli ve masum görüğyoruz .amcını unutarak
 i çinde blundugumuz dunya insandam üretime ve tüketime dayalı bir yaşam tarzı istiyor  insan urettigi ve tükettigi ölçüde  herkez tarafında kabul görülüyor  fakat insan ne kadasr üretirse üretsin har zamnan  ürettiginden daha fazlasını tüketecektir sosyal medya ve kitle iltişim arçları hep bu yondedir  son yıllarda hızla yayılan super marketler hızlı tüketim kültürünü fazlası işle asılayan yerlerdir  tüketici  ihtiyacını yanı sıora ihtıyacı olmayan mazemekride  alıcaktır  n eski reklamlar sadece  ürünün varlıgından haberder ederken tüketicityi  günümöüz reklamları  ise  o ürüne ,üründe var olamyan bir cok özelligide yüklüyor burada yapılanda bhğir pisikolojik bir savastır  çünküğ çarklarında dönen zengin firma sahipleri  zenginlesirken halkta gittikce fakirleşiyor ve hiçbir zaman  tüğkettigini denkleştiremiyor  
ahlak felsefesinde erdeme encok  öneml veren filozof Aristo telesttir . iyi bir  yasam bu ve bu yasamn mutlulukla devam etmesi için erdem vazgeçilmezbir degerdir edem bir yanı ile  insana  vazife bilincinide getire bilir çünkü erdem  kendine aiti işin en iyi sekilde gerçekleşmesi demektir bu denklik  kum ve jurumdaki insanları      yetkin  bir sekilde yaparsa  yoplumda hedefine ulasır  
   insanlşar günlük hayat  mücadelesinin   peşi,nde sürüklenirken kendi gerçeginden uzaklasır  baskasının  ölümü karsısında  “ Allah rahmet eylesin “ der ama  bir gün onunda  arkasından rahmet okuyacaktır ne ölümü ne de  bir kötü olayı birgünde kendi basına  yada yakınlarının basına gelecegini düşünmez yakınlarına ve kendine  ucu bucagı olmayuan bir yasm tanımıstır herseyi düşünür belki  ama  birgün en yakınındaki insanı kaybedecegini düşünmez  en güzel günleri yarın görecektir  en  güzel  yerlere yarın gidecektir ve tüm güğzellikleri yarına erteler  ama ama o yarınlar hiçbir zaman  gelmez  ama bir gün ölümle karşılasınca ertelediklerini yapamadıklarına ayıflarına   gün gelir  ertelenecek bir sedye kalmamıstır elinde giden bir ölümden sonra her ölüm erkendir zmansızdır ve hazıllıksız yakalr insanı . ama her ne kadar kötüde olsa ölümüde arıyor insan   çünkü ölümün olmadıgı yerde yaşanılan gününde anlamı olmayacaktır  çünkü  ölümün olmadıgı yerde yasanılan günüde enblamı olmayacaktır nede olsa sınırsızdır yasam .aslında yasamı anlamlı kılan ölümdür   ve bu yüzdendir ki herseyi var eden onun zıttıdır
 ölüm hakkında söyleyecek çok sey  isterdim am insan yasamadıgı   tecrübe etmedigi yada görmedigi bir seyi bilemez  sayet ölümü bildiginde ve tanıdıgında ise  kimsiye aktaramicaktır 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder